In memoriam Wiet Lemmens

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Op dinsdag 4 juli heeft een afvaardiging van het Meerssens Mannenkoor tijdens een stemmige dienst in crematorium La Grande Suisse in Maastricht afscheid genomen van zijn zangvriend Wiet Lemmens. Hij overleed geheel onverwachts op 82-jarige leeftijd.

Wiet was een bevlogen koorzanger, maar veel meer nog was hij een ware vriend: hartelijk, gezellig, vol humor en zeer behulpzaam. Een trouw lid ook: geen repetitie of concert werd overgeslagen en dat maakte hem de ideale persoon om de presentielijst bij te houden.

Toen Wiet zich in 2008 aanmeldde bij het Meerssens Mannenkoor werd hij daar met open armen ontvangen. Hij had in het verleden 17 jaar gezongen bij de Beeker Liedertafel en het relatief nog jonge koor uit Meerssen kon een zanger met zijn ervaring heel goed gebruiken. Als bas was hij een belangrijke ondersteuning van zijn zanggroep.

Een aantal jaren werd hij met rust gelaten, maar in 2012 werd hij gevraagd als muziekarchivaris en spoedig daarop in 2013 ook als kledingcommissaris, lid van de muziekcommissie en lid van de sponsorcommissie. Al deze functies, met uitzondering van die in de muziekcommissie, heeft hij tot op heden bekleed.

Als muziekarchivaris zorgde hij voor de aanschaf en het beheer van de partituren. Als kledingcommissaris was hij verantwoordelijk voor de verzorging en de verstrekking van alle koorkleding. Als lid van de muziekcommissie kon hij, als kritisch lid, zijn ideeën over het te zingen repertoire kwijt.

Als geen ander begreep Wiet dat een koor niet kan draaien op alleen contributies. Als lid van de sponsorcommissie benaderde hij ondernemers voor het plaatsen van advertenties in het clubblad en wierf hij donateurs voor het koor. Dat deed hij met overtuiging en grote toewijding.

Enkele jaren geleden vertrouwde Wiet mij toe dat hij na het bereiken van zijn 80ste verjaardag alleen nog maar wilde zingen en wilde ophouden met zijn overige activiteiten. Maar ook na het bereiken van deze leeftijd ging hij gewoon door. Hij wilde het koor niet in de steek laten.

Met Wiet verliest het Meerssens Mannenkoor een toegewijd koorlid en een goede vriend. Wij zullen hem erg missen!