Een stukje historie van het Meerssens Mannenkoor

Voor het ontstaan van het Meerssens Mannenkoor, duiken we de archieven in. Daaruit is gebleken dat de Zangvereniging Sint Caecilia (een mannenkoor) in juli 1886 werd opgericht door de heren Louis Neven, Jac. Timmermans en G. Dresen. Het huishoudelijk reglement van deze vereniging bepaalde onder meer dat ‘Elk lid moet R.K. zijn en mag geen lid zijn noch deel uitmaken van eene vereeniging of organisatie in strijd handelt met voormelde godsdienst. (…)’.

Oratorium_Vereniging.jpeg

Op de tweede rij links met baard overgrootvader Jan Neven

Een stukje historie, uit de feestgids die werd samengesteld naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van deze oratoriumvereniging in 1936:

“Spoedig na de oprichting telde de vereniging ‘n 34-tal leden. De vereniging groeide aardig en ontwikkelde zich goed onder leiding van den eerste directeur, den heer Jac. Timmermans. (…). Onder leiding van haar latere directeur, den heer Vict. Nijpels, waagde de vereniging zich voor de eerste maal eraan mede te dingen aan ’n zangwedstrijd, n.l. in het jaar 1893 bond zij den strijd aan met een 30-tal andere zangverenigingen op een internationale zangwedstrijd te Seraing (België), alwaar zij werd bekroond met den 3en prijs, hetgeen ’n groot succes kon genoemd worden.”

De vaste repetitielocatie van de vereniging was bij de heer Louis Neven en later bij de heer Dresen, beter bekend als ‘de Zank van Dresen’. Dit bleef de repetitielocatie, ook toen Louis Neven erin woonde; hij was namelijk getrouwd met Maria Ida Lemmens – wiens familie dit pand in bezit had. Dat de lijntjes kort waren, wordt ook geïllustreerd door het feit dat mede-oprichter Jac. Timmermans gehuwd was met Angeline Lemmens, de zus van Maria, m.a.w. Louis Neven en Jac. Timmermans waren schoonbroers. De dames betaalden 15 cent lidmaatschapsgeld en de heren 25 cent.

Hoewel de vereniging vanwege de Eerste Wereldoorlog bijna werd stilgelegd omdat een aantal leden vanwege de mobilisatie hun dienstplicht moesten vervullen, bleef het fundament intact en wist de vereniging zich daarna opnieuw op te bouwen. Onder leiding van de heer A Geraets boekte de vereniging mooie successen op het zangtoernooi Terwinselen in 1928 en te Heer in 1931 met een ‘eereprijs met onderscheiding’ en twee eerste prijzen.

In 1932 verlieten verschillende heren het koor en richtten zij de zangvereniging ‘Mannenkoor Meerssen’ op.

mannenkoor_meerssen.jpeg

Mannenkoor na Tweede Wereldoorlog

In 1933 werd voorgesteld om met de resterende leden het zangkoor om te zetten in een gemengd koor, genaamd R.K. Oratoriumvereniging Sint Caecilia, met de (vereiste) toestemming van de Hoogeerwaarde Heer Deken Krijns. Een groot aantal dames trad toe en onder andere het Kerstoratorium van H. Muller werd in 1934 zeer succesvol uitgevoerd. In de feestgids voor het 50-jarig bestaan kon een mooie foto worden gevonden, waarop 17 verenigingen vertegenwoordigd waren met een 80-tal leden:

alle_koren_meerssen.jpeg

Gedurende de Tweede Wetreldoorlog leidde het Oratoriumvereniging een sluimerend bestaan, dat echter in 1945 nieuw leven werd ingeblazen. In de bestuursvergadering van 14 juni 1945 werd F. van Wanrooy tot voorzitter en A. Scheffers tot secretaris-penningmeester aangesteld. Aanvankelijk werd de alom bekende Kapelaan Voncken tot geestelijk adviseur van de vereniging, maar toen deze door drukke werkzaamheden hiervan moest afzien, wees deken Steegmans kapelaan Vliegen als zijn opvolger aan.

Dat het tussen het Mannenkoor en de Oratoriumvereniging destijds niet altijd boterde, werd geïllustreerd door een brief van het mannenkoor aan de vereniging in 1946. Hierin werd aangeven dat het mannenkoor voor hun uitvoering geen gereduceerd tarief wenste te hanteren voor leden van de vereniging en dat ze bezwaar aantekenden tegen de feestavond (t.g.v. 60 jarig bestaan) van de vereniging op zondag, 24 februari 1946, de dag waarop het Mannenkoor een uitvoering zou geven. Hoe dit geschil beslecht is, is onbekend.

In 1947 vond een dirigentenwissel plaats en werd begonnen met repetities voor de operette ‘La Mascotte’ van Edmond Audran. Echter, na enkele maanden bleek het animo van de leden dermate diep te zijn gezonken, dat de repetities nauwelijks bezocht werden en steeds meer leden afscheid namen van het koor. Op 28 juli1947 werd besloten om de Oratorium Vereniging Sint Caecilia op te heffen.

Limburger Koerier 30-10-1953 Opheffing  Meerssens Mannenkoor

opheffen_mannenkoor.jpeg

In 1997 werd het Meerssens Mannenkoor heropgericht.

Samensteller Jan Neven

Informatie vanuit Archief  Gemeente Meerssen,Heemkundevereniging Meerssen,Familiearchief Jan Neven, foto Mannenkoor Nico Vroom