Spetterend zomerconcert van het Meerssens Mannenkoor

Heet, bloedheet was het zondag 10 september 2023 op de Markt in Meerssen. Op 23 juli kon het concert vanwege het slechte weer niet doorgaan, maar nu lieten de zangers van het Meerssens Mannenkoor én het publiek zich niet langer tegenhouden.

In een drietal blokken van ieder 20 minuten werd een gevarieerd programma ten gehore gebracht: operamuziek (“Coro di cavalieri” uit Oberto van G.Verdi en het “Chor der Schmiedegesellen” uit Der Waffenschmied van A.Lortzing) en Amerikaanse volksliederen (“Railroad” van R.E.Schram en “When the Saints Go Marching In”). Maar ook Limburgstalige liederen kregen met “Limburg, mijn vaderland”, “Mien Limburgs Landj”, “De Geul” en “Veldboeket” voldoende aandacht.

Het publiek genoot met volle teugen en bij de potpourri van meezingers op het eind van ieder blok voegde zich een vijftiental mannen uit het publiek bij het koor. Aldus gehoor gevend aan onze eerdere oproep: “Mannen, zingen houdt je jong en gezond. Kom naar de Markt en zing mee”. En nu maar hopen dat uit deze groep zich mannen melden als lid van ons koor!

Maar er was ook tijd voor spontane acties. Toen de kleindochter van een jarige oma zich bij de dirigent meldde met het verzoek om een lied voor haar te zingen werd door koor en publiek een “Lang zal ze leve” ingezet. En de bloemen van het veldboeket gingen natuurlijk naar oma!

Het hele programma werd deskundig aan elkaar gepraat door onze “spreekstalmeester” Sjef Dohmen. Tezamen met dirigent John Gerits wist hij het publiek te enthousiasmeren en – waar nodig – te verleiden om mee te zingen. Niet voor niets kregen zij, én onze vaste begeleider Leon Dijkstra, na afloop van het concert veel lof toegezwaaid door onze voorzitter.

En toen Jo Lahou, die de pauzes opvulde met zijn virtuoze kunsten op het accordeon, hierna “Adieu mein kleiner Gardeoffizier” inzette, gingen de zangers, tot groot vermaak van het publiek, spontaan voor in een polonaise op weg naar de biertent!

Het was een mooi slot van een prachtige, maar bloedhete middag.

Red_424.jpeg

Markt_2.jpeg