Het Meerssens Mannenkoor slaat een nieuwe weg in!

Op 13 maart 2023 werd het Meerssens Mannenkoor 26 jaar jong. Jaarlijks wordt deze Dies natalis aangegrepen om de mis in de Basiliek op te luisteren, de overledenen te gedenken, de jubilarissen te eren en te toosten op de gezondheid van de leden en de toekomst van het Meerssens Mannenkoor.

Zondag 23 april 2023 begon met zonnestralen en zo klonk het Meerssens Mannenkoor ook in de Basiliek. Onder leiding van John Gerits, de nieuwe energieke dirigent van het koor, werd met “Das ist der Tag des Herrn” de toon gezet voor “Dona nobis pacem” en “Izje Cheruvimy. Om te vervolgen met “Thank you Lord”, “I know the Lord is watching me”, “Mien leef Limburg” en Be Still my Soul”. Afgesloten werd met de traditional “Santo”. En dit alles met de mooie orgelbegeleiding van Claudia Kranen-Moonen.

Gastvoorganger Roderick van Attekum, onze jonge Meerssense “pastoor”, wist het creëren van sfeer en verbinding door het koor wel te waarderen en riep alle mannen op, om voortaan op maandagavond aan te schuiven bij de repetities van het Meerssens Mannenkoor. Zijn oproep werd met applaus door de aanwezige kerkgangers onderschreven.

In plaats van de Markt over te steken naar Café-Zaal De Keizer, werd – zoals in de begin- jaren van het koor, rechts aangehouden om bij het huidige Connect5, het vroegere Auwd Meersje, uit te komen. Daar had het nieuwe bestuur gezorgd voor een eigentijdse invulling van de lunch. Een opzet met minder keuzeterreur, minder wachtrijen en meer gezelligheid. De recent aangetreden voorzitter, Nico Vroom, kon daardoor Jo Konings en Hub Vrancken goed in het zonnetje zetten als jubilarissen. Zij zingen al 12 ½ jaar met veel plezier in het koor. Daarnaast doet Jo, als lid van de technische commissie, nuttig werk voor en na optredens, terwijl Hub “de kas” beheert. Ook hun partners deelden, met een welverdiende bos bloemen, in de waardering van het koor.

Na het uitspreken van grote waardering voor de aftredende penningmeester, Jan Koolen, kon Nico aandacht geven aan aftredend voorzitter Louis Verleisdonk en zijn partner Emy. In 2006 als lid geworven door Karel Majoor en na 7 jaren al bereid “het MMK” te gaan leiden. En hoe? Steeds crescendo! Het oordeel van toenmalig jurylid John Gerits tijdens de Zangersdag van de Onderlinge Federatie in 2019 was helder: “Dit koor klinkt zoals een mannenkoor moet klinken”.

En toen kwam Corona. Nu terugkijkend op 3 crisisjaren is recent een prima fundament gelegd voor een bloeiende toekomst van het Meerssens Mannenkoor. Met een nieuw bestuur slaat het koor een nieuwe weg in en de nieuwe dirigent barst van ambitie en ideeën. De onverdraagzaamheid tijdens Corona is door de 35 mannen weer omgezet in positiviteit, gezelligheid en klinkende klanken. Louis mag er op vertrouwen dat het Meerssens Mannenkoor zijn aantrekkingskracht heeft behouden. Nico Vroom zegt met vertrouwen het stokje van Louis Verleisdonk over te nemen. De waardering voor Louis kon Nico onderstrepen met het besluit van alle leden, vervat in een mooie oorkonde, Louis Verleisdonk te benoemen tot Erevoorzitter van het Meerssens Mannenkoor. Een daverend applaus werd vervolgens aangevuld met een muzikale hulde aan Louis, Jan, Hub en Jo en alle partners.

Daarna was het nog lang gezellig in Connect5.